banner
Persian Color

رنگ های ایرانی

Category: Powder
Type: Article
1402/07/09

نگاهی به رنگ های ایرانی در جهان

امروزه در جهان تعدادی از رنگ ها تحت عنوان رنگ های ایرانی شناخته میشوند که قدمت فرهنگ و سابقه طولانی کشور ایران در زمینه هنر و صنایع دستی مختلف از جمله کاشی کاری، قالی بافی، سفالگری، جواهرسازی و صادرات این هنرها و رنگ های به کار رفته در آن به سراسر جهان علت این نام گذاری میباشد.

آبی ایرانی
از معروفترین رنگ های ایرانی میتوان به انواع آبی شامل آبی معمولی، آبی لاجوردی و آبی فیروزه ای اشاره کرد که در صنایع و هنرهای مختلف به ویژه کاشی کاری مساجد و بناهای تاریخی دیده میشود. ایران سرشار از معادن لاجورد باکیفیت است.


نیلی ایرانی
نیلی ایرانی ترکیبی از آبی و بنفش میباشد که از آبی تیره تر است و به وفور در کاشی کاری و سفال مورد استفاده قرار میگیرد. نام دیگر این رنگ پرشین ایندیگو است.


رز ایرانی
نام این رنگ از رنگ گل محمدی ایرانی گرفته شده است که ترکیبی از رنگ های سرخابی و صورتی میباشد و از آن در صنعت پوشاک و اکسسوری استفاده میشود.


صورتی ایرانی
صورتی ایرانی ترکیبی از صورتی روشن و بنفش میباشد. صورتی ایرانی را میتوان در کاشی کاری های دوره قاجار، قالی بافی، پوشاک و اکسسوری یافت.


آلوی ایرانی
نام این رنگ از آلوی ایرانی گرفته شده است که ترکیبی از قرمز و قهوه ای میباشد. از این رنگ در صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی، پوشاک، اقلام دکوری و صنایع دستی بسیار استفاده میشود. این ارنگ از خانواده رنگ زرشکی است.


قرمز ایرانی
قرمز ایرانی برگرفته از خاک سواحل هرمز است که قرمز دانه اناری نیز نامیده میشود. قرمز ایرانی در ذهن ما با فرش و قالی ایرانی و سفالگری شناخته میشود. این رنگ در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.


نارنجی ایرانی
نارنجی ایرانی نیز از خاک سواحل هرمز به دست می آید. این رنگ در صنایع فرش و سفال و رنگرزی مورد استفاده قرار میگیرد. در قرن‌های گذشته، میوه نارنج برای اولین بار از طریق جاده ابریشم از ایران به چین فرستاده شد و چینی‌ها با پیوند آن، میوه شیرین‌تری به نام پرتقال تولید کردند.
بعدها این میوه از طریق کشور پرتغال وارد ایران شد و ریشه نام نارنج، در اسم انگلیسی این رنگ ماندگار شد.


سبز ایرانی
سبز ایرانی در بین ایرانیان بسیار محبوب است زیرا نمادی از طبیعت و بهشت میباشد. این رنگ در معماری اماکن مذهبی، کاشی کاری، جواهرسازی، قالی بافی و سفال رواج دارد.